LoKiS-Korpus
Longitudinal Study of Kid's Speech – LoKiS-Korpus
Information
Das LoKiS-Korpus umfasst akustische Aufnahmen aus einer Langzeitstudie mit etwa 60 deutschsprachigen Kindern. Bisher liegen Aufnahmen aus vier verschiedenen Zeitpunkten vor (erste bis vierte Klasse, sechs bis zehn Jahre).
Das Korpus wird im Rahmen des DFG-Projekts "Die akustischen und perzeptuellen Korrelate von Geschlecht in Kinderstimmen" (SI 743/9-1/2, Laufzeit 2020-2027) fortgeführt.
-
Zeitschriftenartikel
- Funk, R., M. Weirich, & A. P. Simpson. 2024 (in press). The effect of fundamental frequency on gender perception in prepubertal children – Insights from the LoKiS database. Journal of Voice. DOI: 10.1016/j.jvoice.2024.04.010 Externer Link
- Funk, R. & A. P. Simpson. 2023. The acoustic and perceptual correlates of gender in children’s voices. Journal of Speech, Language, and Hearing Research. DOI: 10.1044/2023_jslhr-22-00682Externer Link
-
Konferenzbeiträge
- Funk, R., M. Weirich, & A. P. Simpson. 2023. Speech tempo influences gender perception in prepubertal children. In Proc. Phonetik und Phonologie 19. Bern, 15-16. DOI: 10.48350/186731Externer Link
- Funk, R., M. Weirich, & A. P. Simpson. 2023. Phonetic correlates of gender in prepubertal voices. In R. Skarnitzl & J. Volìn (eds.), Proceedings of the 20th International Congress of Phonetic Sciences. Prague: Guarant International, 22-26. ISBN: ISBN: 978-80-908 114-2-3Externer Link
- Funk, R., M. Weirich, & A. P. Simpson. 2023. The influence of fundamental frequency on gender perception in children’s voices – results from a longitudinal study. In 5th Phonetics and Phonology in Europe. Nijmegen, 93-94.
- Funk, R. & A. P. Simpson. 2022. Die Entwicklung von Geschlecht in der präpubertären Stimme: Eine Langzeitstudie. In Proc. Phonetik und Phonologie 18. Bielefeld. DOI: 10.11576/pundp2022-1043 Externer Link
-
Eingeladene Vorträge
- 06/2024: The perception of gender in the voices of prepubertal German-speaking children. (Voice Research Unit FSU Jena)
- 04/2024: The influence of voice quality on gender perception in prepubertal children. (HU Berlin)