Tabea Therese Stolte
Wissenschaftliche Mitarbeiterin
Institut für Germanistische Sprachwissenschaft
Fürstengraben 30
07743 Jena
E-Mail: tabea.therese.stolte@uni-jena.de
Sprechzeiten: nach Vereinbarung per Mail
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Forschung
Forschungsinteressen
- Multimodale Interaktionsforschung
- Gesprächsforschung und Interaktionale Linguistik
- Mehrsprachigkeit & Zweitspracherwerbsforschung
Dissertationsprojekt
Speakers use different interactional competences to perform and coordinate complex social actions. These differ from language to language: learners don't simply transfer their interactional competence from one language to another, but rather learn new methods to accomplish an action, diversifying their methods as their level of competence increases (Pekarek Doehler & Pochon-Berger 2011).
Disaffiliative or disaligning actions are accomplished through (non-)verbal and multimodal behavior. Conversational analysis (CA) studies have shown that these linguistic and embodied actions in responses can be part of a recurring pattern called multimodal packages (see Kärkkäinen & Thompson 2018, Bröker & Zima 2023, Pekarek Doehler et al. 2021). They can include embodied actions such as gaze shifts, head and body movements, gestures, and object manipulation, as well as verbal practices such as clicks, mitigations or hedging (see Clift 2021, Stivers 2015, Sidnell & Stivers 2012, Angouri & Locher 2012).
My dissertation project is an in-depth multimodal perspective on clicks and multimodal response packages as part of disaffiliating and disaligning actions. It analyzes the link between action, bodies and materiality in a cross-sectional empirical study comparing L2-German speakers with Arabic as L1 at different proficiency levels, ranging from upper-intermediate (B2) to advanced (C1).
My doctoral research is part of the CLICKSLAGExterner Link project (Project manager: Dr. Kathrin Weber, Friedrich-Schiller-University Jena)
References:
- Angouri, Jo; Locher, Miriam A. (2012): Theorising disagreement. In: Journal of Pragmatics 44 (12), S. 1549-1553.
- Bröker, Sophie; Zima, Elisabeth (2023): Disaffiliierende Bewertungen und Haltungsbekundungen in Erzählaktivitäten - eine multimodale Analyse. In: Linguistik online, 118 (6), 29-55.
- Clift, Rebecca (2021): Embodiment in Dissent: The Eye Roll as an Interactional Practice. In: Research on Language and Social Interaction 54 (3), S. 261-276.
- Kärkkäinen, Elise; Thompson, Sandra A. (2018): Language and bodily resources: ‘Response packages’ in response to polar questions in English. In: Journal of Pragmatics 123, 220-238.
- Pekarek Doehler, Simona; Polak-Yitzhaki, Hilla; Li, Xiaoting; Stoenica, Ioana Maria; Havlík, Martin; Keevallik, Leelo (2021): Multimodal Assemblies for Prefacing a Dispreferred Response: A Cross-Linguistic Analysis. In: Frontiers in psychology 12, Artikel 689275, S. 1-24.
- Pekarek Doehler, Simona; Pochon-Berger, Evelyne (2011): Developing ‘Methods’ for Interaction: A Cross-Sectional Study of Disagreement Sequences in French L2. In: Joan Kelly Hall, John Hellermann, Simona Pekarek Doehler (eds.): L2 Interactional Competence and Development: Multilingual Matters, 206-243.
- Sidnell, Jack; Stivers, Tanya (2012): The handbook of conversation analysis. Malden: Blackwell Publishing.
- Stivers, Tanya (2015): Coding Social Interaction: A Heretical Approach in Conversation Analysis? In: Research on Language and Social Interaction 48 (1), S. 1-19.
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CV
Akademischer Werdegang
Seit 04/2020: Promotion (Friedrich-Schiller-Universität Jena)
Betreuerin: Prof. Dr. Pia Bergmann04/2017 - 03/2020: Master (Friedrich-Schiller-Universität Jena)
Germanistische Sprachwissenschaft10/2013 - 03/2017: Bachelor (Georg-August-Universität Göttingen)
Allgemeine Sprachwissenschaft & Ur- und FrühgeschichteBeruflicher Werdegang
Seit 04/2023: Friedrich-Schiller-Universität Jena
Wissenschaftliche Mitarbeiterin und Doktorandin am Institut für Germanistische Sprachwissenschaft im Projekt CLICK-SLAG (Dr. Kathrin Weber)04/2020 - 03/2023: Friedrich-Schiller-Universität Jena
Wissenschaftliche Mitarbeiterin in verschiedenen Bereichen
Projekt Data Literacy
Projekt Thüringisches Flurnamenprojekt
Lehrtätigkeiten am Institut für Germanistische Sprachwissenschaft03/2019 - 12/2019: Friedrich-Schiller-Universität Jena
Studentische Hilfskraft am Institut für Germanistische Sprachwissenschaft, Abteilung Pragmatik
Projekmitarbeit im Bereich "Pragmatic transfer in L2-German language acquisition in interaction and cognition" (Dr. Kathrin Weber)11/2014 - 07/2015: Georg-August-Universität Göttingen
Studentische Hilfskraft am Insitut für ur- und frühgeschichtliche Archäologie -
Publikationen
Aufsätze
Stolte, Tabea (i.E.): Funktionale Konvergenz und Divergenz von NU und NƆ im thüringischen Sprachraum. In: Syntax aus Saarbrücker Sicht (mit Kathrin Weber und Barbara Aehnlich)
Tagungsberichte
Stolte, Tabea (2024): Bericht zur 23. Arbeitstagung zur Gesprächsforschung
an der Friedrich-Schiller-Universität Jena vom 20. bis 22. März 2024 (mit Aaron Schmidt-Riese & Timo Schürmann)Stolte, Tabea (2024): Tagungsbericht über das 7. Treffen des Netzwerks für
Doktorand*innen der Gesprächsforschung (DokGF) Mai 2023 (mit Miriam Schöps & Afia-Ayélé Vissiennon) -
Lehrveranstaltungen
Lehre im SS 2022 an der FSU
Sprachliche Interaktion: (Morpho-)syntaktische Strukturen in der Interaktion (Seminar und Übung) Link im VorlesungsverzeichnisExterner Link
Lehre im WS 2021/22 an der FSU
Sprachliche Interaktion: Interkulturelle Pragmatik (Seminar und Übung)
Lehre im SS 2021 an der FSU
Angewandte Textanalyse: Konversationsanalyse (Seminar und Übung)
Lehre im WS 2020/21 an der FSU
Angewandte Textanalyse: Konversationsanalyse (Seminar und Übung)
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Vorträge
Oktober 2023: On Clicks as Research Objects in Second Language Acquisition Research (with Kathrin Weber; Workshop on New Perspectives in Second Language Acquisition Research at the University of Gießen)
Januar 2022: Diskursfunktionen der Partikeln NU und NƆ im gesprochensprachlichen Repertoire von SprecherInnen des thüringischen Sprachraums (mit Kathrin Weber und Barbara Aehnlich; JenLing-Kolloquium Friedrich-Schiller-Universität Jena)
November 2021: Diskursfunktionen der Partikeln NU und NƆ im gesprochensprachlichen Repertoire von SprecherInnen des thüringischen Sprachraums (mit Kathrin Weber und Barbara Aehnlich; SaRDiS 2021; Universität des Saarlandes)
Dezember 2019: Clicks im pragmatischen Spracherwerb des Deutschen durch arabische L1-SprecherInnen (mit Kathrin Weber, Clara Lachenmaier und Gehad Abdelhakam; JenLing-Kolloquium Friedrich-Schiller-Universität Jena)
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Mitgliedschaften und Netzwerke
DokGF – Netzwerk für Doktorand*innen der Gesprächsforschung
Gesprächsforschung e.V.